Boka & planera Packning

Planera en vandringsresa

Vandra med familjen i Dolomiterna

Har någon av er kanske undrat varför bloggen heter Rucksack (ryggsäck)? Jo, för att våra bästa semestrar är sådana där vi har ryggsäck på oss och vandrar i skog och mark! Men att åka på en vandringsresa kräver lite planering – det går ju inte bara att slänga ner en bikini i handbagaget och dra iväg. Jag har försökt att samla mina tankar och tips i en praktisk liten lista, med fokus på dagsvandringar. Vi är definitivt inte några tältmänniskor och vi vandrar dessutom med barn, så tipsen är främst till för sköna dagsvandringar med familj.

Destination: Var ska du vandra?

Innan du överhuvudtaget börjar packa din ryggsäck behöver du fundera över i vilken klimatzon du ska vandra. Öken? Svenska fjäll? Alperna? Madeira? Tyresta nationalpark? Civiliserat eller inte? Några av våra tuffaste vandringar har vi gjort på hög höjd över havet i USAs öknar, med kilovis av vatten på ryggen och med litervis av svett under tröjorna. Att vandra i bergen innebär ofta ombytligt väder, men om du vandrar i alperna är det aldrig långt till en hütte för att ta skydd. Värre kan det vara i de svenska fjällen, där servicen är mer begränsad.

Läs på om din vandringstur och var förberedd för alla typer av väder som skulle kunna uppkomma! Och om väderprognosen redan innan ni börjat vandra säger att det blir skitväder – stanna hemma! Det är inte värt att fastna i ogenomtränglig dimma på en bergstopp!

Sträcka: Hur långt ska du vandra?

Stirra dig inte blind på sträckan på Google maps. 2 km i brant terräng kan ta 2 timmar i dåliga förhållanden. Försök att hitta en bra karta eller guide innan du ger dig ut, så att du har en känsla för höjdskillnader och utmaningar efter vägen. Och kom ihåg: En vandringssemester är inte till för att samla kilometer och hinna fram snabbast! En vandringssemester är till för att uppleva, insupa och njuta – så räkna med att vandringen tar längre tid än du tror. Om du vandrar med barn är det dessutom bättre att vandra flera korta leder än en lång, för man vet aldrig när det behöver kissas eller när skorna plötsligt inte känns bra.

Kläder: Vad ska du ha på dig?

Det finns bara två regler kring vandringskläder som aldrig blir uttjatade. Bra vandringsskor och Lager-på-lagerprincipen. Vandrar du i öknen kan du skippa allvädersjackan och satsa på en tröja som skyddar mot solen istället, men på alla andra ställen i världen är allvädersjackan en bra kompis. Höga höjder (eller en valfri vandring på Island) betyder väldigt ofta skiftande väder. Anpassa era kläder både efter väderprognosen och efter det lite sämre vädret som inte står i väderprognosen. Exakt vad du behöver ha på dig är sedan väldigt individuellt. Vår dotter hade alltid toppluva på sig när vi vandrade på Nya Zeeland, även om det var sommar och sol. Jag har oftast långa vandringsbyxor oavsett temperatur, då jag hatar fästingar. Smaken är som baken.

Och glöm för guds skull inte att gå in vandringsskorna innan du ger dig av på dagsvandringen! Vandringsskor behöver ofta ha några mil under sulorna för att bli sköna!

Ryggsäck: En för varje vandrare

Köp inte en ryggsäck för att den är snygg, köp en ryggsäck som sitter bra på din kropp! Det är mycket som ska bäras när man vandrar och all vätska och mat brukar väga en hel del. Jag tycker att det är bra om barnen lär sig tidigt att bära sin egen ryggsäck. Även om de inte bär mer än lite snacks och sin egen vattenflaska, så hjälper de till och känner sig som riktiga vandrare de med.

Säkerhet: Välj markerade leder och ta pauser

På samma sätt som jag inte är en offpiståkare, är jag inte heller någon som vandrar rakt ut i skogen utanför kända leder. Jag håller mig till säkrade och markerade leder. Om du trots allt beger dig ut i vildmarken, utanför markerade leder eller på mer strapatsrika vandringar, se till att du meddelat din färdväg och planerad ankomsttid till en vän.

En viktig del i säkerheten när man vandrar, är att man tillåter sig att ta pauser och vila. Trötta ben kan ge stukade fötter och brutna ben, vilket inte är så kul i vildmarken.

Välj vandringsleder med omsorg när du vandrar med barn! Säkerheten för alla är det allra viktigaste! Och du: Våga avbryta ifall vandringsleden blir för svår! Drabbas du av svindel – sätt dig ner. Känns leden för svår och läskig? Vänd om!  

De tre M:en: Mat, mellis och mums

Inget kan vara så motiverande när energin tryter som att få en liten godis. Frukt i all ära, men är man ute i naturen är det extra gott med müslibars och chokladbitar när man når sitt mål. Till lunch brukar vi ofta ha med oss pastasallader och exempelvis mozzarella/tomatmackor – om vi inte vandrar i Alperna, då vi äter i bergshütterna istället. Frukt är ett bra mellis på vägen, men det ersätter inte njutningen av en liten bit mörk choklad när energin tryter.

Förresten, ta ALLTID med mer vatten än du räknat med att du behöver. Om något händer på vägen så är vatten det som är jobbigast att vara utan.

Motivation: Gör vandringen till en lek!

Såg du ekorren i trädet? Kolla vilken stor myrstack! Den som först ser en edelweiss vinner (funkar bäst i Alperna dock…)! Det finns så mycket att upptäcka efter en vandringsled, så gör hela vandringen till en enda stor lek för barnen! Glada barn gör vandringen till en ren njutning!

Vandringstips

Packning för en dagsvandring

Jag har en liten lista som jag brukar utgå från när vi ska på dagsvandring, som brukar täcka upp det jag brukar ha med mig ut i skogen.

  • Mobiltelefon och Powerbank (se till att båda är fulladdade)
  • Kamera
  • Kikare
  • Enklare kniv
  • Sittunderlag (gärna hopfällbart)
  • Tändstickor / Tändare / Papper (att tända brasan med)
  • Plastmugg / Kåsa
  • Bestick (glömmer jag ofta!)
  • Vattenflaskor
  • Termos med kaffe/te
  • Påse för skräp
  • Handsprit eller våtservetter
  • Ryggsäcksskydd (följer oftast med automatiskt)
  • Vandringsstavar (jag har inga ännu, men funderar på att köpa!)
  • Karta & kompass
  • Pannlampa eller ficklampa (till tunnlarna på Madeira bland annat!)
  • Extrakläder (beroende på destination)
  • Första hjälpen-set med skavsårsplåster och värktabletter
  • Solkräm
  • Myggmedel
  • Plånbok (behövs alltid när man minst anar det!)
  • Keps (eller annan hatt mot solen)

Nå: Är du redo att vandra nu?

Nu är du nästan klar! Bara ett sista tips från mig! Glöm för guds skull inte att det ska vara njutbart att vandra! Njut av vyerna, njut av kaffeångorna som når din näsa innan du tar den första klunken och njut av känslan av stramande kinder efter att ha varit ute i den friska luften en hel dag. Livet är som bäst i naturen, eller hur?

Vandra med barnvagn
Bild från en tid då vi vandrade med barnvagn 🙂

Har jag glömt något bland mina tips eller i packlistan? Hjälp mig!

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply

    %d bloggare gillar detta: