Meny
Featured / Generellt / Italien / Resa

Köra bil i Italien – Hur gör man?

Bila i Italien - Toscana

Ska du bila i Italien? En bilsemester i Italien är en riktig drömresa. Visst finns det ypperliga möjligheter att åka tåg mellan Italiens största städer, men om du vill njuta av Toscanas rullande gröna kullar, mysiga luncher vid nästan folktomma stränder och en perfekt kaffe i en liten by i bergen – då behöver du ha tillgång till bil. Men vad kan vara bra att veta innan du ger dig ut på vägarna? Här kommer mina tips på saker att tänka på när du bilar i Italien – allt om vägtullar, vägskyltar, parkering och att hyra bil!

Vill du ha tips på en resrutt för din bilsemester i Italien? Titta in på mitt inlägg Bilsemester i norra Italien 14 dagar – dagsplaner och resväg.

Zona Traffico Limitato – ZTL

ZTL betyder “begränsad trafikzon“, eller rättare sagt “håll dig undan med bilen!“. I nästan varje liten stad finns en miljözon, dit bara fordon med tillstånd får köra in. Zonen är övervakad av kameror och råkar du köra in i en ZTL så väntar rejäla böter. En av de få städer som vi körde bil till som INTE hade en ZTL, vad Venedig. Men det är kanske inte så konstigt, då det inte finns några bilvägar i staden 🙂

ZTL-områdena märks ut av en rund “Förbud mot trafik med fordon”-skylt och en “zona traffico limitato”-text.

OBS: Det är inte säkert att din GPS har koll på var ZTL-gränsen går, så håll lite extra utkik när du kör i städer.

Parkeringsplatser på gatorna

Det finns parkering på gatorna överallt, oftast markerade med gula, blå eller vita streck. Det verkar skilja lite mellan de olika områdena vi åkte runt i, så kolla om du ser någon specialskylt kring exempelvis p-skiva innan du lämnar bilen.

Blått = Betald parkering. Enklaste valet när du bilar i Italien. Betala i en parkeringsautomat, de allra flesta tar kort. Att parkera i Italien är generellt sett billigt.

Gult = Specialparkering – endast med tillstånd. Undvik.

Vit = Gratis parkeringsplatser. Vi hittade i princip aldrig någon sådan, de var alltid upptagna.

Bila i Italien med liten bil
Vår pigga lilla Fiat 500

Hyr en liten bil

Det finns en orsak till att alla parkeringsplatser i Italien är små och trånga. Alla Italienare har nämligen pyttesmå bilar. Vi hyrde en Fiat 500 och tyckte ändå att parkeringshusen var i det minsta laget. Så mitt tips är att inte hyra varken en full size eller en SUV, utan en liten och smidig bil. En sak som du inte får glömma är dock att en liten bil inte har lika stort bagageutrymme för väskor som en stor bil…

Kör mot städer, inte vägnummer

I Italien markerar man sällan ut vägar med vägnummer, utan vägarnas avfarter är markerade med riktning mot städer. Om du kör med GPS kan det vara rätt så förvirrande att få en väganvisning som säger “sväng av på väg SS64“, när skylten enbart säger “Bologna“. Håll alltid koll på de större städerna i din färdriktning, så slipper du köra fel.

Vägtullar på motorvägar med biljetter

I den norra delen av Italien har nästan alla motorvägar vägtullar. Avgiftsbelagda motorvägar skyltas med en grön motorvägsskylt. Vill du åka på vägar som inte kostar pengar, väljer du motorvägar med en blå skylt. Vi valde att åka på betalmotorvägar på många av våra transportsträckor, vilket ofta kostade över 10 euro per dag.

Men hur gör man då?

1. Åk till “Biglietto”! När du närmar dig en påfart till en motorväg, finns det alltid flertalet olika påfarter. Du ska åka till de påfarter där det står “Biglietto” (biljett). “Telepass” är en dosa för automatisk betalning av motorvägsavgifterna, åk INTE in i en fil med enbart Telepass-skylt! Då väntar böter.

Bila i Italien - Motorvägar
Påfart med biljett

2. När du kör fram i en “Biglietto”-påfart, så skrivs en pappersbiljett ut. Ta emot biljetten och tappa inte bort den. Du behöver den vid utfarten från motorvägen.

Bila i Italien - Motorvägsbiljett
Motorvägsbiljett

3. Vid avfarten – välj fil efter hur du vill betala. Du kan betala med kontanter/kort i en automat eller kontanter/kontokort till en person. Vi valde oftast en fil med automat och kombinationen kontokort + kontanter. Om det skulle strula med kortet, så hade vi kontanter redo. OBS: Undvik filen med Telepass även här!

Bila i Italien - avfart motorväg
Fil för kortbetalning till höger, kort+kontanter i mitten och enbart Telepass till vänster

4. Stoppa in pappersbiljetten du fick när du körde på motorvägen och betala enligt anvisningarna. Vägbommen går upp och du kan köra av motorvägen.

Bila i Italien - betalautomat
Betalautomat för både kort och kontanter


Vägtullar på motorvägar UTAN biljetter – Fast Flow

I Italien finns det inte bara motorvägar med betalstationer, det finns även motorvägar UTAN betalstationer – så kallade FAST FLOW. Fast Flow-motorväg är inte gratis, men det finns ingenstans att betala dina vägtullar utefter vägen. Du behöver helt enkelt gå in på en webbsida och betala din vägtull inom 15 dagar.

Bila i Italien - Fast flow
Motorvägar utan betalstationer

Vi hade ingen aning om att detta system med Fast Flow fanns, men som tur var hann jag fånga webbadressen för betalning på bild (www.pedemontana.com). Det tog oss nästan tre timmar med strul på webbsajten (fungerade inte på mobiler!), innan vi lyckades betala vägtullen på 1,75 euro. Tala om bortkastad semestertid. Efter denna erfarenhet så undvek vi “Toll roads without tollgates” resten av resan.

Hastigheter, kontroller och “Safety Tutor”

I Italien har man generella hastigheter beroende på väg, som inte alltid skyltas. Generellt sett gäller nedanstående hastigheter om inget annat skyltas (april 2019):

  • Tätort: 50 km/h
  • Landsbygd: 90 km/h
  • Motortrafikled: 110 km/h
  • Motorväg: 130 km/h

En sak som kan vara bra att tänka på när det gäller hastigheter, är att många vägar har lägre hastigheter vid dimma och dåligt väder. Ibland står det tillägg under hastighetsskyltarna (“con nebbio” betyder exempelvis “vid dimma”). Motorvägar har normalt sett 130 km/timmen som maxhastighet, men i exempelvis regn och snö är det 110 km/timmen max.

I Italien finns gott om automatiska hastighetskontroller med kameror, speciellt på motorvägar. Två olika system används för att fånga fortkörare. Det ena systemet är det klassiska med fartkameror som mäter din momentana hastighet (som i Sverige), men sedan finns även systemet “Safety Tutor”. Safety Tutor-systemet mäter den tid det tar för sig att färdas mellan två punkter på en motorväg och ger dig böter om din snitthastighet överskrider den tillåtna hastigheter. Med tanke på hur fort alla italienare kör, förstår jag inte hur de inte kan få böter hela tiden! Vi försökte hålla hastighetsbegränsningarna, men fick uppleva både fula gester och tutningar från italienare som tyckte att hastighetsbegränsningen bara var en rekommendation. Well, egentligen verkar italienare tycka att alla bilregler snarare är rekommendationer än regler, men det är en egen story…

I Italien har man väldigt många vägskyltar

Det kanske låter som en konstig reflektion, men det är verkligen något att tänka på när man bilar i Italien. Inte sällan sitter tio vägskyltar utefter vägrenen med bara någon meters avstånd. Ofta har någon av skyltarna dessutom en lång text på italienska i liten fontstorlek, som man absolut inte hinner läsa och ofta är skyltarna motstridiga. Vi hade som regel att passageraren i framsätet fick hålla lite extra koll på skyltarna och försöka hinna förstå och översätta. Men oftast var det helt omöjligt att hinna med och vi fick helt enkelt vara trygga i att inte alls ha koll på vad alla skyltarna betydde.

Är du redo att bila i Italien nu?

Även om italienare både kör hetsigt och snabbt, är Italien ett väldigt härligt land att bila i. Avstånden mellan sevärdheterna är korta och vägarna är generellt sett väldigt bra.

En sak till som kan vara bra att veta innan du planerar din bilsemester i Italien: Trafiken kan vara riktigt jobbig under stora högtider. Vi satt i bilkö efter bilkö under påskhelgen vid Gardasjön, vilket vi inte alls hade räknat med! Det är härligt att bila, men när det tar fyra gånger längre tid än planerat, så är det inte lika kul 🙂

Vill du läsa mer om Italien? Titta in på min Italien-sida!

Vill du ha inspiration till vart du ska åka? En fullständrig rutt för en 14 dagar lång bilsemester i norra Italien här!

Bila i Italien - Påsktrafik
Påsktrafiken är galen i Italien
Vill du läsa mer om Italien?
Eva Gyllenberg Om bloggaren

Resebloggare, fotograf och familjeäventyrare med över 50 länder i bagaget. Eva älskar resor som innehåller vacker natur, vandringskängor och vällagad mat. På resebloggen Rucksack tar hon med dig till världens alla hörn med hjälp av sina inspirerande bilder och texter.

7 Kommentarer

  • Profilbild
    Michaela Kullberg
    1 maj, 2019 at 18:20

    Tack för en jättebra och utförlig guide om bilkörning i Italien. Den kommer jag att spara 🙂 Jag har kört bil på Sardinien en gång och det jag minns tydligast var skyltarna. Först var det tydligt vart man skulle, men sen “försvann” skyltarna” och vi visste inte alls vart vi skulle haha

    Svara
    • Eva på rucksack.se
      Eva på rucksack.se
      1 maj, 2019 at 19:58

      Vad glad jag blir att du gillade inlägget! Jag tänkte att det är bäst att skriva av sig direkt innan man glömmer alla knepigheter 🙂 Åh vad jag känner igen det där med skyltar som försvinner! Vad gjorde man innan GPS! 🙂

  • Profilbild
    FREEDOMtravel
    1 maj, 2019 at 19:37

    Bra information! Vi kör en bil som är 7,30 lång och 3,10 hög hehe. Vi har varit i Italien några gånger, men ibland blir det ju liiiite trångt 😉

    Svara
    • Eva på rucksack.se
      Eva på rucksack.se
      1 maj, 2019 at 19:56

      Ha ha, kan tänka mig att det kan vara lite utmanande ibland – i vissa städer är ju vägen inte mycket bredare än en Fiat 500! Är Italien lika svårt som det verkar med husbil generellt, eller är det bara städerna som är knepiga? Tipsade förresten en kompis (som tänker ta husbilen till Italien) om er sajt nyss! 🙂

  • Profilbild
    Maya Nordlund
    3 maj, 2019 at 21:00

    Åh vilken bra guide! Älskar road trips och har alltid velat bila genom Italien, men är lite orolig för den vilda trafiken och slingriga vägarna! Men denna guide ska jag spara och utgå ifrån när min road trip väl blir av! Konkreta råd och tydligt skrivet! 🙂

    Svara
  • Profilbild
    Kristina
    31 juli, 2019 at 22:34

    Härlig guide om härligt land.
    Hållet med sig att det är jobbigt att betala vägtull i efterhand.
    Har skapat ett konto på hemsidan , men blir inte klok på hur jag skall betala.
    Det finns nämligen ingen historik på vår nrplåt. Och nu är vi rejält nervösa …
    Det var en vecka sen vi åkte igenom Fastflow, så det borde ju synas nu tycker jag.

    Svara
    • Eva Gyllenberg
      Eva Gyllenberg
      31 juli, 2019 at 22:39

      Oj, vad jobbigt! Vår passage syntes inom några minuter på sajten. så det var enkelt för oss att veta att vi skulle betala. Var det fastflow utanför Milano? Det verkar tyvärr kunna vara olika företag i olika regioner när jag googlar på det…

Skriv en kommentar

%d bloggare gillar detta: