Meny
Blogg / Boka & planera

När allt ska avbokas

Grekland har funnits i tusentals år. Grekland kommer att finnas kvar.

Min kloke man

Världen har dragit i handbromsen. Stannat av. Vi håller andan. Avvaktar. Kämpar. Sörjer. Oroar oss. Omfattningen av det som händer runt omkring oss är ofattbar. Ogreppbar. 

Jag brukar alltid ha tio bollar i luften och lika många saker planerade. Härliga restauranger, spännande resor och roliga helgplaner. Sommarsemestern började planeras, den efterlängtade bilsemestern på Peloponnesos i Grekland närmade sig. Men något kom i vägen. Ett litet coronavirus. När jag som mest satt och deppade och inte riktigt ville erkänna för mig själv att det inte skulle kunna bli någon Greklandsresa i vår, så tittade min man på mig. “Grekland har funnits i tusentals år. Grekland kommer att finnas kvar“. Kanske var det precis det jag behövde höra. För även om livet och stora delar av världen tar en paus just nu, så kommer vi att komma tillbaka. Och då finns Grekland kvar där och väntar på oss.

Så vad har jag gjort de senaste veckorna här hemifrån? Förutom att jobba från köksbordet och ta den dagliga promenaden till kylskåpet? En hel del tid på kvällarna har gått åt till att avboka alla reseplaner. Så hur har det gått? Hur lätt har det varit att avboka allt efter att UD avrådde oss svenskar från att resa till alla länder?

Avbokning 1: Hyrbil

Hyrbilar är sällan svåra att avboka. Det brukar i princip bara gå att trycka på en knapp på bokningssajten. Men det gick inte alls nu. Vi hade bokat hyrbil denna gång via Holiday Autos. Ombokningsbart och avbokningsbart, det brukar aldrig vara några problem. Det var bara ett problem. De hade plockat bort knappen för avbokning på nätet. Vi skulle ganska snart förstå varför. De ville så klart inte att vi skulle avboka.

Vi satte oss i chatkön för kundtjänst. När vi tillslut kom fram och informerade om att vi ville avboka, möttes vi av en roman av text för att få oss att inte avboka.

We have some offers:
1-If you cancel your booking today and decide to rebook to a later date the cost is likely to increase. You have up until 24/48 hours before pick uptime to cancel free of charge. You may want to hold onto your booking and decide nearer to the time. This way you can keep the rate you have booked, and your car will be secured if your travel plans go ahead.
2- Do you have any other trips booked this year that you require a car hire for ? We have some great deals avalaibe at the moment. i can run a search and find you our best rate for that location. We can always amend your booking again closer to the time if things change. Your cancellation is free of charge if you cancel your booking up to 24 hours before the pickup time.
3- I can run a search to see if we have any options that would allow you to pay at the desk instead of the prepaid option you currently have booked. Partially prepaid: With this option you pay a deposit now and the balance at the rental at the desk when you collect the car. It means you can lock in the price of the car at today’s prices which are likely to increase closer to your travel time. Your deposit is fully refundable up until 24/48 hours prior to pick up should your plans change. Post Paid: With this option you don’t have to pay anything now, you pay for the rental at the desk when you collect the car. It means you can lock in the price of the car at today’s prices which are likely to increase closer to your travel time.

Som tur var godtog de vårt svar “Tack, men nej tack” och vår bil blev avbokad och pengarna skulle komma tillbaka inom några dagar.

RESULTAT: Vi väntar fortfarande 2020-05-14 (två månader senare) på tillbakabetalning från Holiday Autos, nu säger de att vi ska få tillbaka pengarna senast den sista maj.

Tummen ner Holiday Autos!

Avbokning 2: Flyg

Vi hade bokat direktflyg med Aegean Airlines till Aten. Vid själva bokningen av biljetterna hade jag valt Flex-biljetter, vilket innebär att det går att boka om biljetterna utan kostnad eller avboka biljetterna med en kostnad. Vi velade fram och tillbaka om vi skulle boka om biljetterna till senare i höst, eller om vi bara skulle avboka. Vi kom fram till att vi skulle försöka boka om. Det hade ju gått så enkelt att boka biljetterna på Aegeans webbplats, så det borde gå lika lätt att boka om och avboka på webbplatsen. Men tji fick vi…

Knappen för avbokning och ombokning var bortplockad och enda sättet att kontakta flygbolaget var via ett telefonnummer till Grekland. Vi började känna igen mönstret.

Först och främst är jag lite förvånad över att Aegean Airlines inte har ett svenskt nummer för kundtjänst som kopplar alla samtal till Grekland, då de har det för många andra Europeiska länder som de har direktflyg till. Men det spelar väl ingen roll kanske du tänker, man ringer ju gratis inom EU? Nej, det gör du inte. Det är fri roaming och fria samtal med din mobil när du är i Grekland, men det är inte fritt att ringa till Grekland från Sverige. Att ringa till Grekland med ett Telia-abonnemang på mobilen kostar 2,47 SEK per minut. Så det blev till att köpa Skype-krediter för 30 SEK istället och börja ringa. För det skulle komma att bli många samtal och många minuter innan vi kom fram.

De allra flesta gångerna som vi försökte ringa det grekiska kundnumret, tutade linjen bara upptaget. Det spelade ingen roll vilken dag eller tid vi ringde – det var helt hopplöst att nå fram. Ibland kom vi förbi upptagettonen och stod i kö en liten stund, men bara för att några minuter senare bli utslängda från kön. Men tillslut kom vi fram.

Vi hade två alternativ:
1) Boka om till ett valfritt datum i höst, bara för att skjuta på problemet. Det skulle inte kosta oss något om biljettpriset var detsamma.
2) Avboka. Det skulle kosta oss 60 € per person och sträcka att avboka. Alltså 360 €. Ungefär halva biljettpriset. En inte helt obetydlig summa.

Vi insåg ganska snabbt att det inte var något alternativ att boka om. Det fanns inga biljetter i höst i samma prisklass som våra biljetter. Min magkänsla är att flygbolaget höjt priserna i höst för att alla “kostnadsfria” ombokningar ska generera intäkter. Den “kostnadsfria” ombokningen till i höst skulle kosta 129 € per person.

Dags att gå in på plan B – avbokning, men med ett antal kontrollfrågor till kundtjänsten.

Vad skulle hända om flygbolaget skulle cancellera vår flight? Skulle vi få tillbaka alla pengar då?
Svar från Aegean Airlines: Nej. Vi skulle få boka om “gratis” eller få en voucher. Skulle vi välja att avboka vår cancellerade flight, skulle vi få tillbaka biljettpriset men betala 360 €.

Svenska UD avråder från resor till Grekland. Gör det någon skillnad för möjligheten att avboka?
Svar från Aegean Airlines: Nej.

Ta en voucher eller avboka alltså. En voucher kräver att vi tror att flygbolaget överlever coronakrisen och inte går i rekonstruktion/konkurs, för då blir vouchern värdelös. Vad vi valde? Vi valde att avboka.

RESULTAT: Bortplockade omboknings/avbokningsknappar på sajten, omständig kundtjänst och hittills inga pengar tillbakabetalade på kontot 2020-05-14. Nu säger de att vi ska få pengarna tillbaka senast den sista juni (!).
Vi kommer definitivt att tänka till två och tre gånger innan vi bokar Aegean Airlines igen, betalar man för att få biljetterna avbokningsbara förväntar man sig inte detta bemötande!

Tummen ner Aegean Airlines!

Avbokning 3: Hotell

Vi hade bokat 4 av våra 5 boenden på Hotels.com med avbokningsbara boenden. På Hotels.com fungerade allt som vanligt. Det vara bara att klicka på avbokningsknappen, så var boendet avbokat och pengarna tillbaka på kontot efter några dagar.

RESULTAT: Lika enkelt som vanligt.

Tummen upp Hotels.com!

Avbokning 4: Hus

Jag har en avbokning kvar att göra. Det drömmiga huset som jag bokat på Mani-halvön via Hotels.com. De där vackra stenhuset med bubbelpool på balkongen och härliga uteplatsen som var en av orsakerna till att jag ville åka till Peloponnesos. Som vanligt har hus inte alls lika generösa avbokningsvillkor som hotell, så detta hus bokade vi icke avbokningsbart.

Så vad gör jag då med denna bokning? Just nu sitter jag lugnt i båten och väntar. Grekland har just nu stängt alla museum och historiska platser och infört en 14 dagar karantän för alla som reser in i landet. Kommer gränserna att stängas? Kommer alla hotell att stängas som i Spanien? Jag får inga pengar tillbaka om jag avbokar idag, så jag kan lika gärna vänta några dagar till.

RESULTAT:
Uppdatering 25 mars: Jag behövde inte ens ringa. Hotels.com har nu gjort vår bokning avbokningsbar med full återbetalning, så det var bara att trycka på avbokningsknappen. Snyggt Hotels.com!

Tummen upp Hotels.com!

Vad säger Konsumentverket om avbokningar och ombokningar till följd av coronakrisen?

För att få information om vad jag skulle kunna förvänta mig kring ombokningar och avbokningar i denna coronakris, vände jag mig till Konsumentverket och deras informativa webbplats Hallå konsument!. De har en helt ny kategori “Corona – dina rättigheter“, som täcker det mesta som gäller resor. Hade vi bokat en paketresa hade vi fått tillbaka pengarna rätt enkelt, men vi hade inte bokat en paketresa. Vad hade vi då för möjligheter?

Enligt Hallå konsument! så anser konsumentverket att man även bör kunna kräva tillbaka pengar för reguljära flygbiljetter.

Om du har bokat en reguljär flygbiljett så finns inte samma tydliga lagstiftning, men när UD nu avråder från alla resor till andra länder bör du kunna kräva att flygbolaget ska återbetala dig för hela flygbiljetten. Anledningen är att det bör ses som en force majeure-liknande händelse. En force majeure-liknande händelse är någonting som är ytterst ovanligt, oförutsägbart och bortom både din och flygbolagets kontroll.

Om du har ställt krav på arrangören om att få avboka resan och få tillbaka alla pengar men arrangören nekar kan du gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en prövning av ärendet. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Vi får se om jag orkar göra en anmälan till ARN. Just nu är jag mest glad över att slippa sitta i telefonkö till Grekland och att jag förhoppningsvis får tillbaka en del av pengarna för flygbiljetterna. Annars får vi väl köpa fler Skype-krediter och sätta oss i den oändliga grekiska telefonkön igen…

Vill du läsa mer om att boka resor?
Om bloggaren

Resebloggare, fotograf och familjeäventyrare med över 50 länder i bagaget. Eva älskar resor som innehåller vacker natur, vandringskängor och vällagad mat. På resebloggen Rucksack tar hon med dig till världens alla hörn med hjälp av sina inspirerande bilder och texter.

10 Kommentarer

  • Ann-Louise Paulsson
    21 mars, 2020 at 17:05

    Peloponnessos vill jag också åka till, älskar det jag sett från de säsonger av Mästarnas Mästare som spelats in där. Och Grekland kommer ju finnas kvar. Men så trist att behöva avboka något man längtat efter. 🙁 Och extra tråkigt när det ska ta så mycket tid och vara så bökigt.

    Svara
    • Eva Gyllenberg
      22 mars, 2020 at 14:01

      Jag får trösta mig med att det tog oändligt mycket mer tid att boka! 😀 Jag förstår att företagen går på knäna just nu, men man betalar extra för ombokningsbart/avbokningsbart för precis sådana här tillfällen, eller hur?

  • Maya Nordlund
    21 mars, 2020 at 18:49

    Oj, vilket jobb det är att av/omboka flyg och hotell! Jag har själv aldrig behövt vara med om det (hittills), men när den dagen kommer (vilket den säkert gör) ska jag ha dina tips i bakhuvudet! Att ringa via Skype-krediter var ju supersmart, det hade jag nog aldrig kommit på själv! Hoppas allt löser sig till slut och att ni får tillbaka pengarna ni väntar på! Och som sagt – Grekland finns kvar! 🙂

    Svara
    • Eva Gyllenberg
      22 mars, 2020 at 14:07

      Skypekrediterna sparade oss flera hundra kronor, så det var tur vi kom på det! Jag hoppas också vi får tillbaka pengarna, annars får jag testa att anmäla till ARN. Någon gång ska vara den första.

  • Inger
    21 mars, 2020 at 23:19

    Hå, hå, ja,ja, vilken pärs! Det vi har bokat är efter midsommar och ej avbokningsbart, så jag hoppas att vi kommer iväg!

    Svara
    • Eva Gyllenberg
      22 mars, 2020 at 14:05

      Ja och pärsen är inte över ännu! Det verkar som att Grekland stänger alla hotell idag och i en månads tid, så jag hoppas på att det avbokningsbara boendet ska avbokas med återbetalning pga detta. Man brukar ju inte behöva avbokningsbart och sådana här tillfällen händer förhoppningsvis inte så ofta. Jag håller tummarna för er resa efter midsommar!

  • Ann
    27 mars, 2020 at 6:54

    Ja jösses, det tar like lång tid att avboka allt som att boka, om inte längre tid 😀

    Svara
    • Eva Gyllenberg
      19 april, 2020 at 21:08

      Ja, nästan lika lång tid som att boka! Men inte alls lika roligt! 😉

  • Mustafa
    22 april, 2020 at 14:42

    Hej,

    Jag hade bokat hyrbil via Holiday Autos. Ombokningsbart och avbokningsbart, det brukar aldrig vara några problem. Avbokade bilen 2020-03-17 och idag 2020-04-22 har jag inte fått några pengar tillbaka trots att jag ringde och klagade två gånger.

    Svara
    • Eva Gyllenberg
      14 maj, 2020 at 22:13

      Så trist! Vi väntar faktiskt också på en återbetalning på en annan av våra Holiday Autos bokningar – de säger att vi ska få pengarna tillbaka i slutet av maj senast. Vi får väl se…

Skriv en kommentar

%d bloggare gillar detta: