Bloggportalen
Nu läser du artikeln
Året i resor 2020

Eva på Svabesholm

Jag känner mig lite som en gråhårig tant som sitter i en gungstol med rynkor i pannan och tänker tillbaka på allt som har hänt det senaste året. Vaggar lite mellan tankar och minnen, drömmar och realitet. 2020 var antagligen det mest händelserika året i mitt liv, men samtidigt det mest händelsefattiga.

Jag behöver inte ens säga det. Vi nämner det inte ens vid namn – lite som i en Harry Potter-film. 2020 var året då alla resor ställdes in på grund av ”ni vet vad”. Mina resedrömmar från slutet av 2019 känns i retrospektiv som om de drömdes från en annan planet. Nya Kaledonien, Azorerna och Sydkorea – resmål som kändes så nära 2019, men var så avlägsna 2020. Men trots avbokningar, ändrade planer och begränsningar i resor blev det ett rätt så bra år ändå! Även om året avslutades med att även jag drabbades av ni vet vad

Kor i solnedgång i Skåne

Årets resor i siffror

Vi börjar lite lätt med en summering av 2020 i siffror!

Hotell/stugnätter: 38
Länder: 2 (Malta + Litauen)
Nya länder: 2 (se ovan)
Avbokade resor: 3 (Roadtrip i Grekland över påsk, Skåne + Öland i juli och Irland i augusti)
Längst återbetalningstid på avbokad resa: 3,5 månader (Aegean Airlines gick inte att nå och svarade inte på frågor)
Bad i havet: 0
Bad i sjöar: 0
Bikinidagar: 0
Flygbolag: 1 (SAS till både Vilnius och Malta)
Nya resväskor: 0
Escape rooms: 1 (I Västerås)
Hyrbilar: 1 (På Malta)
Michelinstjärnkrogar: 1 (Sushi Sho i Stockholm)
Skiddagar: 2 (Orsa grönklitt)
Räkmackor: Femtioelva…
Nationalparker: 3 (Stenshuvud, Tyresta och Söderåsen)
Besök hos Karl Fredrik på Eklaholm: 2
Hundar: 1 (Lilibet – den mopsiga mopsen – numera 6 månader)

Resåret per månad

Januari – Litauen/Vilnius

Strax efter nyår åkte vi till Vilnius för en långhelg. Vi åt gott, fikade minst två gånger per dag och besökte museum och historiska platser. Vilnius blev en positiv överraskning för hela familjen, trots det kyliga januarivädret.

Vilnius
Vilnius från ovan

Februari – Orsa Grönklitt och Malta

Det blev inte jättemycket skidåkning för oss i år, faktiskt bara 2 dagar i Orsa Grönklitt. Vädret vad supertråkigt, så det var definitivt inte någon glassig skidåkning i solsken.

Inte det bästa vädret i Orsa Grönklitt
Orsa Grönklitt

I slutet av februari åkte vi till Malta i 6 dagar. Vi hyrde bil och upptäckte att denna pyttelilla ö hade mycket mer att upptäcka än vi trott! Vi undvek turistbyarna och besökte allt från historiska tempel till vingårdar och vackra havsklippor. Men hur bra det än var på Malta, så satt jag klistrad på kvällarna framför nyheterna på TV:n. Virusets framfart eskalerade i rask takt. Än så länge hade man dock inte haft några fall på Malta, så vi kunde resa runt på Malta och Gozo nästan på samma sätt som vi brukade.

Malta

Mars, April och Maj – Inställd Greklandsresa och lokala upplevelser

Vårmånaderna tillbringades på hemmaplan i Stockholm, med korta utflykter till slott och naturreservat i närheten. Vaxholm, Steninge, Rosersberg, Nyckelviken och Sigtuna var bara några av de platser som vi åkte till på helgerna. Sedan blev det en hel del promenader på Södermalm. Det är så lätt att bli hemmablind och glömma allt fint som faktiskt finns i närområdet. Söder är ju rätt så najs.

Bilsemestern på Peloponnesos i Grekland i april blev det så klart inget av och vi tillbringade åtskilliga timmar av blod, svett och tårar i telefonköer för att få tillbaka pengar från de bokningar vi hade. Men det gick och vi lyckades få tillbaka nästan alla pengarna.

Södermalm
Fina Södermalm

Juni – Resor inom 1-2 timmar från Stockholm

Sommaren kom och vi fick resa med försiktighet inom 1-2 timmar från vår hemort. Vi gjorde korta utflykter till ställen där vi kunde vistas utomhus – i naturreservat och parker främst. Vi vandrade i Björnö naturreservat, njöt av en promenad i Grönsöö slottspark och hängde på balkongen.

När jag fyllde år så lyckades vi få bord på Sushi Sho, en av Stockholms enstjärniga Michelinkrogar. Det brukar vara fullbokat långt i förväg, men detta år gick det att få bord med kort varsel. Hur det var? Riktigt jäkla bra! Det är vid tillfällen som detta som man verkligen verkligen saknar att gå ut och äta på bra restauranger.

Eva vid Grönsöö slott
Jag vid Grönsöö slott utanför Enköping
Sushi Sho - Stockholm
Sushi Sho

Juli – Skåne och ”Mälaren runt”

Min sommarsemester med familjen började med en vecka i Skåne. Vi bodde på hotell i Lund och åkte runt till alla våra favoritplatser i alla Skånes hörn. Dagarna blev aldrig varmare än 19 grader, så vi tutade runt i bilen mellan gårdsbutiker, nationalparker, caféer och fina små byar. Trots att min man är från Skåne lyckades vi åka till platser som han inte varken besökt tidigare eller knappt visste fanns, så det blev nya upplevelser för hela familjen. Vi besökte bland annat Lund, Vik, Ystad, Brösarps backar, Haväng, Kiviksgraven, Krapperups slott, Nimis, Arild, Skanör, Yangtorp, Smygehuk, Hallamölla vattenfall, Engelska trädgården i Svabesholm, Stenshuvud nationalpark, Nordic Sea Winery, Sandhammaren och Skillinge. Sedan fikade vi så klart en massa…

Eva på Svabesholm
Jag på Svabesholm

Tillsammans med några vänner åkte vi i slutet av juli på en veckas bilsemester runt Mälaren. Fokus var på aktiviteter för våra tonårskids, men vi lyckades även trycka in lite kultur och god mat. Vi åkte moturs runt Mälaren, med en avstickare ner mot Vättern. Jag har inte skrivit så mycket från denna resa ännu, men vi besökte bland annat Skultuna, Nora, Wadköping, Stora Sundby Gård, Arboga, Nostalgibyn, Kalkbrottet Uskavi, Karlsborgs fästning, Vadstena slott, Anundshög, Bergs slussar, Djäknesundet, fågelsjön Tåkern och Sjötorp (där vi cyklade längsmed Göta kanal). Vi bodde bra på Steam Hotell, Wedevågs herrgård, Vadstena klosterhotell och Börstorp slott – även om det inte är helt lätt att hitta bra boenden på en roadtrip i Sverige!

Kalkbrottet Uskavi
Ett väldigt kallt bad vid kalkbrottet Uskavi

Augusti – Inställd Irlandsresa, retreat och en hund!

Det var fortfarande inte läge för några resor till Irland, så vi avbokade flyget och skaffade hund istället. Well, riktigt så gick det kanske inte till. Att skaffa hund har funnits i våra tankar länge, men det var inte förrän nu som vi känt att det skulle fungera med vårt liv. Så, den svarta mopsen Lilibet kom in i våra liv som en virvelvind. Den mest envisa, gosvänliga, busiga och hungriga lilla hunden du kan tänka dig. Hon hänger med oss överallt – på resa och på restaurang. Hittills har hon bott på hotell i 11 nätter och älskar att åka bil, så hon börjar redan bli en van liten resenär. Henne kommer ni definitivt att få se mer av 2021! :)

Lilibet i Tyresta

Just ja, höll nästan på att glömma! Innan vi skaffade hund hann vi med att åka på retreat. Det kändes bra att vila upp sig några dagar innan jobbet började igen och vi var ganska så säkra på att valpen skulle sno vår skönhetssömn. Vi åkte till Lindeborgs eco retreat utanför Nyköping, ett fantastiskt ställe för dig som gillar lugn, ro och vacker design. Hit kommer vi definitivt att åka tillbaka!

Lindeborgs-eco-retreat
Lindeborgs eco retreat

September – Kristianstad

I September åkte jag på pressresa till Kristianstad och fick uppleva en helg med strålande sol, sommartemperaturer, vacker natur, fantastisk mat och ljuvliga små gårdsbutiker. Vi promenerade i Vattenriket, åkte runt äppelodlingarna vid Ivösjön och besökte Bäckaskog slott. Skåne har så mycket att erbjuda, tror aldrig jag kommer att kunna se mig mätt på dessa landskap!

Bäckaskog slott

Oktober – Österlen

I oktober hyrde vi i fem dagar ett underbart litet hus mitt bland åkrarna på Österlen och njöt av Österlens härlighet utan en massa folk. Vi såg Söderåsens nationalpark i full höstprakt, besökte Kiviks musteri, vandrade i Stenshuvud, besökte Ales stenar, fikade i Simrishamn, tittade på Knäbäckshusen och hälsade på korna vid södra Brösarps backar. Det blev mycket mat och mys och Österlen visade upp sig från sin bästa sida.

Stranden vid Knäbäckshusen

November – Corona

November var rent ut sagt en riktig bajsmånad. Ända sedan i mars hade jag jobbat hemifrån och hållit avstånd, undvikt att besöka släkt och vänner och inte tagit några risker. Vi shoppade online, undvek kollektivtrafiken och köpte take-away. Ändå kom den dagen i november när jag blev sjuk i corona. Jag är otroligt tacksam för att jag fick en lindrig covid-19 och ”bara” hade feber, huvudvärk, tappade luktsinnet och var otroligt trött. Jag var så trött att jag inte ens orkade se på Netflix vissa dagar, utan låg mest i soffan och stirrade i taket. Tröttheten satt i under flera veckor, även om jag enligt ”regelverket” bara var sjuk i en vecka. Inte helt oväntat blev det bloggpaus under nästan hela november.

Har ingen bra bild av en bajsmånad. Så det fick bli på tistlar istället.

December – En annorlunda jul

Som för de allra flesta av oss, så blev det ingen långresa i jul för mig. Det blev dessutom ett annorlunda julfirande, även om det fortfarande blev både senapssill och skinka. En vanlig jul brukar jag ha minst två resor planerade under våren och jag sitter och suger på vilken resekaramell som jag ska smaska i mig till sommaren. I år har jag ingen resa alls bokad. Nada. Zip. Zero. Jag vågar inte ens planera för en ny resa, då jag inte vet när världen öppnar sig igen. Jag hoppas just nu bara på att vi alla orkar hålla i och hålla ut i minst ett halvår till, för även om jag hade en väldigt tur och kom lindrigt undan är det många som inte gör det. Vi behöver kämpa på, för allas skull. 2021 kommer att bli ett bättre år, I can feel it.

Så från hela familjen Rucksack till dig – en hälsning och en önskan om hälsa, välmående, lycka och ett Gott Nytt 2021!

Även Lilibet hälsar

Vill du läsa fler årskrönikor?

Flera av mina bloggkollegor har också summerat reseåret!

Vill läsa fler av mina resetips? Glöm inte att gilla Rucksack på Facebook!

Har du varit här? Vad tyckte du om resmålet?
Been there - gillade inte!
Inte sugen alls på att åka hit!
Jag vill åka hit!
Varit här och älskade det!
Läs kommentarer (5)

Lämna en kommentar - då blir jag glad!

Your email address will not be published.

© 2023 Rucksack reseblogg. All Rights Reserved.