Meny
Tyskland / Berlin

Snälltåget till Berlin – Åka tåg från Malmö till Tyskland

Bara 34 mil fågelvägen från Malmö, men med alldeles för många öar, färjor och broar för att kunna ta sig dit smidigt med bil. Berlin är nära, men ändå långt borta. Att flyga från Köpenhamn till Berlin kändes inte heller rätt för en så kort sträcka. Vi packade därför ihop hela familjen – inklusive hunden – och åkte till Berlin med Snälltåget. En otroligt rolig resa som jag väldigt gärna skulle göra om!

Berlin-Snälltåget

Vad är Snälltåget?

Snälltåget är en mindre tågaktör som har funnits sedan 2007 och som huvudsakligen erbjuder resor till/från Stockholm, Malmö, Berlin/Hamburg och Åre. Under delar av året går tågen även till andra destinationer, som exempelvis skidåkning i Alperna och oktoberfest i Munchen.

Snälltåget har energieffektiva lok och kör loken på förnyelsebar el, vilket gör tåget till ett miljövänligt alternativ till flyget. Men hur mycket skiljer det egentligen mellan alternativen? Åka skidor har jämfört koldioxidutsläppen för tåg, flyg och bil, tur/retur, mellan Malmö och Zell am See.


Snälltåget: 1,2 kg CO2 per person
Flyg: 267 kg CO2 per person
Bensindriven Volvo V60: 128 kg per person

Utsläpp co2 Resa t/R Zell am See från Malmö

Vår resa med Snälltåget till Berlin

Vi åkte till Berlin en långhelg i augusti, närmare bestämt avresa onsdag kväll 22:10 från Malmö till Berlin (ankomst torsdag morgon 08:58) och hemresa lördag kväll 20:58 från Berlin (ankomst söndag morgon 07:25). Tack vare att det var nattåg så fick vi tre hela dagar i Berlin och tappade ingen tid för själva resandet.

Innan avgång

Vi parkerade bilen i ett parkeringsgarage i närheten av tågstationen i Malmö och passade på att gå en lite längre kvällspromenad med Bettan (vår hund) runt Malmö innan vi skulle hoppa på tåget. Bettan brukar oftast sova från 22 på kvällen tills vi vaknar på morgonen, så hon brukar inte behöva gå ut och kissa på nätterna. Underlättar väldigt när man ska resa nattåg. Väl på perrongen fick vi checka in oss hos Snälltågets tågvärdar och visa passen innan vi gick ombord på tåget.

Sovkupéerna

Sovkupéerna har 6 bäddar, där bäddarna högst upp endast nås genom att du klättrar på en stege. Vår kupé var iordningställd för att sova, med krispigt vita lakan och sängkläder och kuddar och en massa dricksvatten. Man får bädda sängarna själv, vilket dock inte är helt enkelt för de sängar som är högst upp. Det krävs lite pillande för att kunna sträcka ut lakanen.

På nattåget till Berlin är det möjligt att resa med sällskapsdjur om du bokar en egen kupé – vilket vi hade gjort.

Service ombord

Det fanns både toaletter och tvättrum (rum med enbart handfat) i varje tågvagn, vilket gjorde att det aldrig var någon kö till toaletten även om tåget var fullbokat. Då det var ett nattåg så fanns det ingen restaurangvagn, men det fanns en enklare servering med kaffe. Toaletterna var fräscha och hade toalettpapper under hela resan.

Det fanns ett helt OK internet ombord (även om vi hade laddat hem offline-serier på våra streamingtjänster för säkerhets skull).

Ombord på tåget får du ha med dig generöst med bagage per person – 1 bagage av maxmåttet 55x40x23 cm, 1 bagage av maxmåttet 80x50x35 cm och 1 mindre väska (typ handväska) . Om du har en egen kupé är det alltså inga problem att ha med sig rejält med bagage. Dessutom behöver du inte fundera på övervikt på vägen tillbaka, då bagaget inte vägs.

Varje kupé hade gratis dricksvatten i tetrapack.

Själva resan Malmö-Berlin

Tåget rullade ut från Malmö tågstation enligt tidtabell och vi började vår resa mot Berlin via Hamburg. Resan gick genom hela Danmark via broar och tunnlar och inte via några färjor.

Det var en varm augustikväll och temperaturen var närmare 25 grader när vi åkte från Malmö. Härlig värmebölja, men det gjorde att natten på tåget blev rätt varm. Vi fick välja mellan att ha fönstret öppet och höra alla ljud på vägen, eller att ha fönstret stängt och ha det ganska varmt. Trots värmen sov vi dock väldigt gott, även om jag vaknade några gånger när tåget stannade.

Det var inget stopp för passkontroll på vägen och vi rullade in på Berlin Hauptbahnhof – mitt i centrala Berlin – lagom till frukost.

Berlin-Snälltåget

Vår resa från Berlin till Malmö

Resan tillbaka till Malmö från Berlin var lika smidig och bekväm som resan till Berlin. Det var egentligen bara en sak som skiljde. När tåget rullade in i Danmark stannade tåget och ett gäng barska passkontrollanter klev ombord och kontrollerade pass. Det hade så klart inte varit så jobbigt om det inte vore för att det var mitt i natten. Det var inte svårt att lista ut när vi behövde visa passen, kontrollanterna knackade högt och ljudligt på kupédörren.

Det var betydligt bättre temperatur i kupén när temperaturen utanför låg på runt 20 grader och vi sov betydligt bättre när vi kunde ha fönstret stängt.

Tåget lämnade Berlin i tid och kom fram till Malmö i tid. Lika smidigt som på resan till Berlin, förutom väckningen av passkontrollanterna.

Summan av kardemumman

Nå, vad tyckte vi om resan till Berlin? Jag hade gärna åkt tåg med familjen till Tyskland fler gånger, den här resan gav mersmak! Läs mer om Snälltåget och deras destinationer på Boka resa | Snälltåget (snalltaget.se).

OBS! En sak som du inte får glömma när du reser med hund är att se till att hunden har ett eget pass, är vaccinerad mot rabies och uppfyller reglerna för den destination du ska resa till!

Positivt

  • Tåget var i tid och vi tappade ingen tid på att resa
  • Från centrala Malmö till centrala Berlin direkt. Bekvämt och enkelt!
  • Du sparar kostnaden för hotellnätter, då du sover på tåget
  • Det var skönt och mysigt med en egen kupé och ännu mysigare att kunna krypa ner i en säng med pyjamas och titta på filmer på iPaden
  • Skönt att sova till ljudet av rälsen
  • Skönt att slippa tänka på bagageövervikt
  • Hunden trivdes ypperligt i kupén. Mycket mindre stressigt för en hund att resa med tåg än att flyga.
  • Miljövänligt

Negativt

  • Snälltåget har en tjänst där man kan boka frukostpaket, men det gick inte att lägga till på vår bokning. Jag försökte göra det per telefon istället, men fick då till svar att det redan var fullbokat- trots att det var över en vecka till avgång. Hur svårt kan det vara att lägga på fler frukostpaket, när man bokar så långt innan avgång? Nu löste vi det med att vi tog med oss egen frukost på tåget, vilket man så klart också kan göra.
  • Passkontrollen i Danmark störde skönhetssömnen. Väldigt synd att inte personalen kunde få kolla passet på vägen tillbaka till Sverige på samma sätt som de gjorde i Malmö.
  • Varken på dit- eller hemresan fungerade högtalaren i vår kupé, så vi missade antagligen en massa information. Som tur var hann vi öppna kupédörren lagom för att höra om den danska passpolisen. Ingen aning om vi missade något mer viktigt?
  • Om du har problem att röra dig eller svårt gå i trappor kan det vara svårt att boka delad sovkupé, då du behöver klättra upp till din bädd (som är rätt trång).
  • Tågstationer på natten är inte så mysiga och många skumma individer gled runt på perrongerna. Speciellt på Hamburgs station, där jag tittade ut genom fönstret och sedan instinktivt kollade att vi låst kupén en extra gång. Flygplatser känns ärligt talat både säkrare och trevligare.
  • Det måste vara rätt trångt att dela sovkupé med andra resenärer du inte känner?

Har du åkt tåg till Berlin eller till Europa? Vad tyckte du? Var det lika smidigt som tåget till Berlin?

Vill du läsa mer om Tyskland?

Vill du läsa mer om Tyskland? Titta in på min Tyskland-sida!

Om bloggaren

Resebloggare, gastronaut, fotograf och familjeäventyrare med över 55 länder i bagaget. Eva älskar resor som innehåller vacker natur, vandringskängor och vällagad mat. På resebloggen Rucksack tar hon med dig till världens alla hörn med hjälp av sina inspirerande bilder och texter.

Inga kommentarer ännu

    Skriv en kommentar