Att ta tåget ut i Europa blir mer och mer populärt och det är inte längre bara ungdomar som beger sig till kontinenten med ett nytryckt interrail-pass i fickan. Att åka tåg är ett annat sätt att resa. Det är inte längre bara en transport mellan två flygplatser, utan en resa genom städer, skogar och öppna landskap.
Tyskland är ett stort land med ett välutvecklat järnvägsnätverk som täcker in en stor del av landets städer och det är både enkelt och smidigt att ta tåget till din slutdestination. Jag är långt ifrån någon tågexpert efter mina tre resor med tåg i Tyskland, men det finns saker som jag hade önskat att jag vetat om innan jag åkte tåg första gången. Helt enkelt mina 15 bästa tips för att åka tåg i Tyskland.
1. Bra tyska ord att kunna
Det är inte många skyltar på engelska på tågen, så det kan vara bra att ha koll på de vanligaste tyska orden som kan dyka upp när du ska åka tåg i Tyskland.
- Zug: Tåg
- Hauptbahnhof (HBF): Centralstation
- Bahnhof: Tågstation
- Gleis: Plattform
- Abfaht: Avgång
- Ziel: Destination
- Einsteigen/Aussteigen: Gå på / Gå av
2. Deutsche Bahn, eller inte?
Deutsche Bahn (DB) är den stora statliga aktören med det största nätet av långväga destinationer, men det finns flertalet privata konkurrenter, som exempelvis lågpriskonkurrenten Flixtrain (flest rutter i norra Tyskland).
Deutsche bahns långdistanståg kallas för IC (InterCity) eller ICE (InterCity Express). ICE är snabbtåg som kan köra i upp till 300 km/h.
3. Köp biljett online – eller på stationen
Reser du med Deutsche Bahn och bokar online så kan du endera skriva ut biljetten eller lägga till bokningen i deras mobiltelefonapp DB Navigator. Senaste resan använde jag bara mobiltelefonappen, vilket var mycket smidigt. Där finns aktuell information om perrong och avgångstider som uppdateras om det sker förändringar i resan. OBS: Appen är bara på tyska, men den var lätt att förstå trots att jag inte pratar tyska.
Om du bara ska åka tåg i Tyskland för en kortare resa med DB kan det vara värt att köpa biljetten direkt på tågstationen. På tågstationerna finns både manuella diskar med kunnig personal och stora röda automater där du kan köpa biljett direkt. I automaterna kan du välja språk till engelska och betala med kort eller kontanter.
Generellt sett blir biljetterna på långdistanståg dyrare ju senare du bokar, medans korta regionala resor har samma pris oavsett när du bokar.
4. Tågstationerna ligger (nästan) alltid mitt i städerna
Tågstationerna i Tyskland ligger nästan alltid mitt i centrum och har ett stort utbud av butiker och restauranger för allt från kaffe till böcker. Otroligt smidigt och sparar mycket tid när du är på resande fot.
Jag föredrar alltid att åka tåg på dagtid, både för att kunna se landskapet som jag reser igenom och för att komma fram till destinationen under dagtid. Tågstationer är öppna dygnet runt och även om det är många vakter överallt så upplevde jag inte att Berlins och Hamburgs tågstation var speciellt mysiga mitt i natten.
5. Lååååååånga tåg – var ska du stå på perrongen?
Snabbtågen i Tyskland kan vara upp till 400 meter långa och ha 14 vagnar, så det gäller att du planerar din resa och ställer dig på rätt plats på perrongen.
På de stationer som har elektroniska skyltar så kan tåget visas på två sätt.
- Om det bara visas en ”1:a” på tågbilden så betyder det inte vagn 1, utan första klass. Du kan dock lista ut ungefär vid vilken bokstav som du ska stå på perrongen och i vilken riktning tåget åker.
- När tåget närmar sig byts ”första klass”-markeringen ut till vagnsnummer och plats på perrongen. Då är det bara att börja bege sig till rätt plats, för tåget stannar väldigt kort.
6. Tåg byter ofta perrong
Tro inte att du vet vilken perrong som tåget går ifrån bara för att du kollade för några minuter sedan. Tågen i Tyskland byter ofta perrong, vilket är både förvirrande och stressande om du befinner dig på en stor tågstation.
7. Reserverade platser
I Tyskland behöver du oftast inte ha en reserverad plats när du åker tåg, utan det är ett extra tillval när du köper biljetten. Det kostar dock bara några euro och sparar dig mycket tid ombord.
Om du inte köper en platsreservation behöver du gå runt och leta efter en ledig stol. Till din hjälp har du dock informationsskyltar på sidan av stolarna som visar på de sträckor som platsen är bokad. På min senaste resa var det väldigt många som inte hade bokat plats, vilket gjorde att de fick flytta runt vid varje station.
8. Extrabiljett för djur – eller cykel
Om du ska ta med dig din cykel eller resa med din hund behöver de ofta egna tågbiljetter.
Du behöver inte biljetter för små hundar (ej större än en katt) om de reser i en transportväska. Större hundar än så behöver en egen biljett. Hundar som inte reser i transportväska behöver vara kopplade och ha munkorg.
9. Biljettkontroller
På tågen går konduktörerna ofta runt och kontrollerar biljetterna. Se till att du har din biljett redo och en godkänd ID-handling – pass eller internationellt ID-kort. Under min senaste resa kom två poliser ombord på tåget och hämtade en passagerare som inte hade giltig biljett.
10. Eluttag och wifi?
De flesta långdistanståg har eluttag och gratis wifi ombord.
11. Mat och dryck ombord
Det finns nästan alltid en restaurangvagn ombord på långdistanstågen, som serverar allt från lättare rätter som smörgåsar, soppa och currywurst till öl och vin. Jag tyckte priserna ombord var helt överkomliga, men de flesta tyskar på tåget hade med sig egen matsäck (inklusive alkohol). På ett av tågen gick även konduktören runt och erbjöd cappuccino, men det kändes mer som ett undantag än en regel.
För dig som helst tar med dig egen mat finns oftast gott om alternativ för take-away på tågstationen.
12. Toaletter
Tänk på att toaletter är gratis på tåget, men kostar pengar på stationen. Dessutom behöver du ofta ha mynt för att gå på toaletten på tågstationen, vilket komplicerar det hela lite när du har bråttom. Gå på toaletten på tåget helt enkelt.
13. Håll koll på vart du ska!
Tåget visar ofta en karta så du lätt kan se vilken som är nästa hållplats. Tågen stannar väldigt kort vid varje hållplats, så du behöver stå redo med kläderna på och väskan i handen när tåget stannar.
14. Barn åker gratis
Barn upp till 6 år reser gratis och på vissa tåg kan barn ända upp till 14 år resa gratis. Barn mellan 6-14 år reser för halva priset.
15. Strejk och förseningar
Det sista tipset, men ett viktigt sådant. I Tyskland skämtar man ofta om Deutsche Bahns punktlighet och dess strejker, men jämfört med många andra länder känns tåget i Tyskland ändå väldigt pålitligt. Allt är en fråga om vad du jämför med.
Se dock alltid till att ha gott om tid för byte mellan tåg! Många stationer är väldigt stora med stora avstånd mellan perrongerna. Om tåget är försenat och du missar anslutande tåg är det inte helt lätt att veta vilka formulär du ska skicka in för att få ersättning.
Det händer att det är strejk på tågen. Senast när jag skulle åka från Freiburg till Frankfurt var det strejk dagen innan min resa och alla tåg var inställda. Mitt tåg dagen efter strejken gick dock i tid och utan problem. Strejker utlyses i förväg, så håll koll på nyheterna och på Deutsche Bahns hemsida.
Har du åkt tåg i Tyskland? Har du några fler bra tips för en smidigare resa?
Tycker tyvärr inte att DB är pålitligt längre. Massor av förseningar och inställda tåg jämfört med förr. Med det sagt ger jag inte upp för det för det är så kul att åka tåg.
Det där med kaffeservering är inget undantag utan händer regelbundet. Välj dock cappuccino eller liknande för DB:s svarta kaffe kan vara det sämsta kaffet i världen.
Vad trist att det blivit sämre! I Tyskland verkar det vara en teknisk skuld som leder till stora banarbeten som ställer till förseningar. Samma symtom som här i Sverige, där det inte satsats på järnvägen under alldeles för lång tid?
Cappuccinon var helt ok! Att bli serverad gjorde nästan att upplevelsen kändes som att jag åkte första klass.
Och jag håller med – det är kul att åka tåg! :)
Jättebra information! Speciellt punkt 5, var man ska stå på perrongen.
Apropå tågförseningar, som ju verkar vara mer eller mindre legio nu för tiden, beror väl oftast på banarbeten på olika sträckor.
Slitaget blir ju större ju fler tåg som rullar, och intresset för tågåkande ökar ju stadigt.
Tack igen för klar och tydlig information!
Tack själv! :)
Väldigt relevant kommentar kring det ökande tågåkandet och de gamla banorna. Behövs definitivt stora satsningar i många länder för att kunna möta det ökade trycket på tågresor!