Tyskland / Köra bil

Köra bil i Tyskland – 10 tips på vägen

Updated 12 september, 2022

För alla resenärer på väg på bilsemester i Europa är Tyskland ett av de första länderna att passera igenom. För många blir upplevelsen av att köra bil i Tyskland bara en lång autobahn som man vill beta av på väg mot Medelhavet, men för oss är Tysklands vägar alltid en del av upplevelsen. Oavsett om man (som vi) älskar småvägar och gärna låter resan ta lite tid eller om man älskar att blåsa fram på autobahn, så lär vi oss alltid något nytt varje gång.

Det finns en massa lagar och regler kring vad du behöver ha för utrustning i bilen, regler kring bilbarnstolar, promillegränser eller vad det är för hastigheter som gäller i tätbebyggt område – de reglerna hittar du exempelvis hos Motormännen. Här har jag istället samlat mina tips och trix – de där restipsen som jag själv skulle ha önskat att någon berättat för mig inför min första bilresa till Tyskland!

1. Miljözoner – Umweltzonen

Inom EU har man infört miljözoner och dieselförbudszoner i en stor mängd städer i Europa och då även i Tyskland. I vissa fall gäller zonen (än så länge) bara kommersiella fordon, men i många fall gäller det även personbilar. För att köra in i en zon krävs att du har skaffat en officiell klassificering på din bil genom ett klistermärke – så kallad Feinstaubplakette – som du fäster i framrutan.

Vi hade inte hunnit skaffa ett miljöklistermärke innan vi åkte, vilket gjorde att vi inte kunde köra in i Tysklands större städer utan att riskera böter – även om vår bil skulle vara ok på pappret. För att vara säker på att du kan köra in till ditt bokade hotellet i Köln, kan du innan du åker beställa hem en miljödekal från Dekra. Då slipper man boka om hotellet i sista sekunden, som vi behövde göra…

Ett tips: För att ta reda på i vilka städer som det finns miljözoner använder jag mig av IPhone-appen Green-Zones. Appen har bra kartor och beskrivningar på vad som gäller i miljözonerna i varje stad.

Intressanta vyer efter vägen
Intressanta vyer efter autobahn

2. Fri fart på autobahn? Nja

Tysklands autobahn är känd för sin fria fart, men nuförtiden har många sträckor hastighetsbegränsningar. Ofta är det en hastighetsbegränsning på 130 km/h eller lägre, men ibland så passerar man en överstreckad vit hastighetsskylt. Det betyder att föregående hastighet inte gäller längre och att ingen ny hastighet är reglerad. Alltså ”fri fart” på autobahn till nästa hastighetsskylt. Även om rekommenderad hastighet på autobahn alltid är 130km/h.

3. Raststätte och Autohof

Det finns gott om platser att stanna och sträcka på benen utefter autobahn, men det finns olika sorters rastplatser. Servicen på raststället visas oftast med symboler under vägskylten.

Ett Raststätte ligger nära vägen och har oftast restaurang, kiosk och toalett. Här är bensinen oftast riktigt dyr!

En Autohof ligger längre från autobahn – ibland flera kilometer – och har oftast liknande service som ett Raststätte. Här är det mer förmånligt att tanka, det kan vara flera kronor billigare per liter jämfört med ett raststätte.

Det är olika symboler på vägskyltarna om det finns laddare för elbil eller om det finns bensin. Kör inte för fort, då hinner du inte se den lilla ”elsladden” vid tanksymbolen 🙂

Ett tips: Toalettbesök kostar oftast 70 cent, men då får man en kupong på 50 cent att handla för. Så handla godis efter du har besökt toaletten.

Rastplats Lipperland om 5km med el och bensin/diesel

4. Stau

Ett ord som är bra att kunna är Stau – kö. Och det är ofta stau på autobahn. Speciellt kring storstäderna. Vägarna kring München och Hamburg har jag upplevt som värst. Kör med försiktighet och använd Google maps eller Waze för att få alternativa vägar och slippa köa.

Det är vanligt att den som är sist i kön slår på varningsblinkers så att de som kommer efter i hög hastighet ska uppmärksamma kön i tid.

OBS: Om du använder dig av GPS-app, kom ihåg att det är förbjudet att ha fartkameravarningar påslaget.

5. Vänsterfilen på autobahn

I vänsterfilen ligger du bara om du ska köra om – och det ska gå fort! I den här filen gnetar man sig inte förbi långsamt. Kolla hela tiden i backspegeln – inte bara en gång.

OBS: Risken är stor att det i vänsterfilen kommer en bil i 200 km/h med blinkande helljus. Då är det bara att snabbt byta fil.

6. Bruna skyltar = Sevärdheter

Utefter hela autobahn finns en fantastisk service för oss turister – de bruna sevärdhetsskyltarna! Här visas sevärdheter som ligger inom någon mil från autobahn och ofta är det platser som man aldrig hört talas om.

Ett tips: Som passagerare har man därför det självklara uppdraget att snabbt googla fram vad det är för sevärdhet, så att man spontant kan upptäcka nya spännande platser!

Brun skylt för sevärdheter
Visste du det finns vulkaner i Tyskland?

7. Söndagar är lastbilsfria (nästan)

Under vardagarna ligger lastbilarna på rad utefter autobahn. Söndagar (och helgdagar) finns restriktioner på lastbilstrafiken, så det brukar vara (nästan) lastbilstomt. En klart skönare dag för långkörningar och oftast med färre köer.

Tips: Under juli och augusti är det även lastbilsfritt på många vägar på lördagar också! (Dock inte på alla vägar som på söndagarna – karta över berörda vägar hittar du här)

8. Bei nässe – Olika hastigheter vid regn

Ofta kan du se hastighetsskyltar som har en underskylt som säger ”bei nässe”. Det betyder att den lägre hastigheten gäller ”vid regn”.

9. Dubbdäck förbjudna

Dubbdäck är förbjudna, vid vinterväglag behöver du dubbfria vinterdäck. Även om du ska till Alperna.

10. PKW/LKW

Ibland stöter du på skyltar och filer med bokstäverna LKW och PKW på bensinmackar och färjor. LKW är lastbilar. PKW är personbilar.

Det var mina 10 tips för dig som ska köra bil i Tyskland! Har du några fler tips som jag har missat?

Vill du läsa mer från Tyskland?
Se allt
Om bloggaren

Resebloggare, gastronaut, fotograf och familjeäventyrare med över 55 länder i bagaget. Eva älskar resor som innehåller vacker natur, vandringskängor och vällagad mat. På resebloggen Rucksack tar hon med dig till världens alla hörn med hjälp av sina inspirerande bilder och texter.

2 Kommentarer

  • Maria
    17 augusti, 2022 at 10:19

    Hej!

    Kan tillägga när det gäller köer att man hjälps åt att bilda en ”Rettungsgasse” där vänterfilen lägger sig så långt till vänster som möjligt och högerfilen lägger sig så långt till höger som möjligt för att räddningsfordonen lätt ska komma fram i mitten. Praktiskt!
    Gillar verkligen Autobahn annars, oftast mycket bra vägar och man kommer fort fram. Tack för många bra tips!

    Svara
    • Eva Gyllenberg
      20 augusti, 2022 at 18:23

      Bra tips och håller med om att det är praktiskt! Har börjat se det även här hemma i Sverige på motorvägar, hoppas det är något som ”smittar av sig” på fler bilister!

Skriv en kommentar