Bloggportalen
Nu läser du artikeln
Flyga Finnair Helsingfors-Singapore t/r i A350 i ekonomiklass

Flyga Finnair Helsingfors-Singapore t/r i A350 i ekonomiklass

  • Hur är det egentligen att flyga med Finnairs A350 på långflygning till Asien? Hur är kabinen? Servicen? Och maten? Här kommer min recension!

I slutet av april 2022 reste jag till Singapore. Singapore har länge varit ett av de länder som haft hårdast pandemiregler för inresande, men i april avskaffades många av reglerna. Äntligen kändes det lite enklare att resa! Jag hittade biljetter med bra flygtider (och pris) med Finnair, men kände mig lite tveksam. Det var många år sedan jag flög med Finnair senast och efter att nästan uteslutande ha flugit med Emirates och Qatar de senaste åren var jag lite osäker på om jag skulle bli besviken. Skulle Finnair hålla måttet under en långflygning i ekonomiklass? Svaret på detta blev både ja och nej.

Om Finnair

Finnair är Finlands flygande stolthet, baserad på Helsinki-Vantaan flygplats utanför Helsingfors. Flygbolaget har nästa år funnits i 100(!) år. En ansenlig ålder för ett flygbolag. I Skytrax årliga ”World airline award” hamnade Finnair på en 31:e plats i världen (plats 10 bland europeiska bolag) 2021, att jämföra med SAS på plats 62.

Finnair flyger bara Airbus-flygplan, där Airbus 330 och Airbus 350-900 är deras långdistansplan. Till Singapore flyger Finnair med A350-900 – deras allra nyaste och modernaste tillskott till flottan. Den äldsta A350:n i Finnairs flotta togs i bruk hösten 2015 och den nyaste började flyga i slutet av 2020. Totalt finns 16 stycken A350-900 i Finnairs flotta, som alla flyger främst på långdistanslinjer.

Finnair är det flygbolag i Europa som blivit hårdast drabbat av det stängda luftrummet över Ryssland och flyger nu en betydligt längre rutt mellan Helsingfors och Singapore än tidigare. Den nya rutten går via Polen, Ungern, Turkiet, Iran och sedan vidare mot Indien. En ökning på cirka 2 timmar mot tidigare rutt – från cirka 11h till 13h.

Finnair A350
Dålig bild, men vackert flygplan!

Biljettbokning ****

Jag bokade biljetten på Finnairs egen webbplats. Det fanns tre olika sorters ekonomibiljetter att boka. Business class-gick inte att välja och premium economy fanns inte på denna flygning.

  • Economy light – Ingår bara ett handbagage på 8kg. Ändringar tillåtna till 48h innan avresa.
  • Economy classic – Handbagage (8kg) och incheckat bagage (23kg) ingår. Ändringar tillåtna.
  • Economy flex – Handbagage (8kg) och incheckat bagage (23kg) ingår. Ändringar tillåtna. Gratis val av sittplats innan incheckning. Möjlighet till full återbetalning.

Prismässigt skiljer det bara några hundralappar enkel resa mellan light och classic, men jag hade fått lägga på mer än 1000 SEK enkel resa för att få flex. Då jag bokade bara två veckor innan avresa, så bokade jag Economy classic.

Totalt pris för tur och retur: 7412 SEK.

Flygplanet ****+

Både till och från Singapore från Helsingfors flög jag med Finnairs A350-900-plan, mycket moderna plan som ska vara 25% mer bränslesnåla jämfört med andra flygplan av liknande storlek. Det var dock en rätt stor skillnad på flygplanens konfigurering och underhållningssystem. Det kändes som att planet Helsingfors-Singapore var en av de äldre A350 hos Finnair, medans flyget Singapore-Helsingfors (deras ”Marimekko Kivet”) överlag kändes nyare.

Hela upplevelsen i kabinen är ljus, fräsch och väldigt skandinavisk. Ljussättningen med de färgade LED-lamporna i taket bidrar till en skön stämning. Det sägs att lamporna ska kunna simulera norrsken, men på samma sätt som jag ”aldrig” har upplevt norrsken trots att jag är norrlänning, såg jag inte det här heller.

Jag flög både i den främre avdelningen av ekonomi och i den bakre avdelningen av ekonomi och upplevde båda områdena som väldigt tysta. Det kändes nästan lika tyst som att flyga A380 – vilket annars är min favorit på långflygningar. A350 känns dessutom oväntat högt i tak, luftig och stabil. Båda flygningarna genomfördes utan att jag reagerade på någon luftgrop, det kändes som att flyget gled väldigt oberört genom molnen.

En av A350s styrkor är luften – den känns inte alls torr och irriterande på luftrören och ögonen. Det här var första gången på länge som jag inte akut behövt tvätta bort mascaran halvvägs över Indiska Oceanen på grund av kliande ögon av torr flygplansluft.

Flygplanet kändes välstädat och toaletterna var fräscha genom hela flygningen. Dock vet jag inte om det berodde på att flyget bara var halvfullt eller om personalen städade under flygningen.

Sätena ****+

En av de största skillnaderna med A350 mot liknande stora flygplan, är att man har valt en konfigurering av 3+3+3 i ekonomiklass. Detta gör att sätena känns förvånansvärt breda och rymliga. Dessutom är armstöden nätta och tar inte upp 10 centimeter mellan stolarna, vilket gör en stor skillnad. Nu hade jag turen att ha tomma säten bredvid mig på båda flygningarna, vilket så klart påverkar den allmänna känslan av luft och rymd.

Jag är av normallängd och hade ungefär en iPhone-längd mellan mina knän och sätet framför när jag satt ner. Inte alls speciellt trångt alltså. Det som dock var väldigt trångt var gångarna mellan sätena, det var nästan svårt att gå i gången med handbagage utan att stöta till andra passagerare. Men om jag ska välja mellan en rymlig gång eller rymliga säten, då tar jag rymliga säten utan tvekan.

Service ***

Flygningarna gjordes med en väldigt effektiv och vänlig singaporeansk kabinbesättning. Vi tilldelades en liten flaska med vatten vid boarding. Under flygningen serverades två måltider – en middag direkt efter avresan och frukost innan vi landade. Under natten gick en person ur besättningen runt med vattenglas för de som blev törstiga.

På så här långa flygningar brukar jag vara van vid att det delas ut ett litet amenity kit även i ekonomi klass (med en liten tandborste, tandkräm, öronproppar, strumpor och en ögonmask), men det gjordes inte på Finnair. En filt fanns på varje säte, men inte någon kudde. Jag hade gärna betalat några kronor extra på biljetten för ett litet amenity kit. Det är inte bara trevligt, utan också skönt att slippa dra med sig necessären i handbagaget.

På flygningarna till och från Singapore var det 2022 obligatoriskt att ha på sig munskydd under hela flygningen och de som hade tygmunskydd blev tillsagda att ta på sig ett medicinskt munskydd istället (som delades ut av besättningen). Den enda stunden som du inte behövde ha på dig munskydd var när du åt. Det var flera passagerare som fuskade och blev tillsagda att ta på sig munskyddet igen. Det gick faktiskt så långt att personalen fick säga till en familj på skarpen att om de inte tog på sig munskyddet när de blivit tillsagda tre gånger, så skulle de behöva kontakta markpersonal i Singapore för vidare diskussioner. Personalen skötte det dock väldigt snyggt och ska ha en eloge för att de var så professionella.

Maten ***

Innan avresa skickades det ett mail till oss resenärer med uppdaterad reseinformation. Eftersom att resan nu blivit flera timmar längre, så rekommenderade Finnair att man tog med sig lite egen mat/snask om man skulle bli hungrig. Ett ganska så oväntat mail, men jag packade ner lite godis och chips. Och det var tur. För maten var inte den bästa jag upplevt i luften och det var små portioner.

Till middag serveras generellt ett glas vin eller öl gratis och det fanns ett stort urval av alkoholfria drycker. Det finns inga menyval, utan en rätt serveras.

Till middag på rutten Helsingfors-Singapore serverades en liten sallad till förrätt och en vegansk massaman curry till huvudrätt och en chokladbit till efterrätt. Huvudrätten serverades i en väldigt liten papplåda (att jämföra med bilden nedan med måltidens storlek på vägen tillbaka). Det var definitivt en alldeles för liten portion för att jag skulle bli mätt, det var mer som ett mellanmål. Lägg dessutom till att det bara fanns en(!) restaurang öppen på Helsingfors flygplats, så många resenärer hade inte ätit någon middag innan flygningen.

Jag brukar ha principen att jag alltid ska äta allt när jag flyger – all energi är bra energi för att orka med tidsskillnader och dålig sömn. Men jag fick tyvärr inte i mig den där curryn. Den var alldeles för söt för min smak och innehöll (vad som såg ut som) enbart frysta Findus-grönsaker. Inget kaffe serverades, men då klockan var nästan 2 på natten så gjorde det inte så mycket.

På rutten Singapore-Helsingfors var maten klart mycket bättre. Då serverades en liten pastasallad med räkor till förrätt, kyckling i tomatsås med mos till huvudrätt och en apelsinpannacotta till efterrätt. Mer en klassisk flygplansmåltid – både i kvalitet och i storlek. Denna gång serverades kaffe.

Frukosten var helt OK i båda riktningarna, men i det minsta laget då de serverades i de små papplådorna.

Läs mer

På vägen till Singapore serverades en äggröra med en köttbulle, champinjoner och potatis. På vägen tillbaka serverades en omelett med svamp, potatis, spenat och tomater. Det fanns kaffe, te eller juice att dricka. Inget bröd serverades.

Det fanns en meny för att köpa lite snask för några euro om man skulle vara väldigt hungrig, men det såg mest ut att vara nudlar, chips och choklad.

Underhållningen ***

Finnairs underhållningssystem i ekonomi bjuder på ett hundratal filmer, tv-serier, musik och spel. Gränssnittet var dock inte det bästa och exempelvis om du vill se de senaste filmerna från bio, krävs att du bläddrar igenom alla ”senast tillagda” filmer – vilket även innefattar massor av gamla filmer. Jag hittade en ny film att titta på under resan till Singapore, resten kändes mer som sådant jag redan sett på streamingtjänsterna.

OBS: Det är lite oklart om flygplanen som jag flög var utrustade med Finnairs senaste underhållningssystem – men hemresans gränssnitt var uppdaterat och betydligt bättre än ditresan.

Jag har alltid med mig egna hörlurar, men för de som önskade så fanns små in-ear-hörlurar vid varje säte. Om du tar med dig egna lurar så behöver du hörlurar med ”flygplansuttag” (med två pinnar).

Det fanns ett USB-uttag vid varje skärm, så det var enkelt att ladda sin mobil/padda.

A350 har fantastiskt bra kameror – en på ”ryggen” och en ”under magen”. Att titta på världen genom dessa får dig att känna dig som Nils Karlsson pyssling som upptäcker världen på flygplanets rygg. Men ibland fungerar de inte. Som på flygningen till Singapore. När jag (och de bredvid mig) försökte titta på kamerorna eller på kartan så låste sig hela skärmen. För resten av flygningen… Jag hade ett tomt säte bredvid mig och kunde byta, men det var inte någon prioritet av kabinpersonalen att fixa detta tyvärr.

OH-LWL på väg till Helsingfors

Summan av kardemumman – Vad blev betyget?

Finnair får en svag fyra i summerat betyg! Det som drar ner betyget är maten (bristen på val och små portioner) och det som drar upp betyget är flygplanets bekvämlighet och dess säten. Det var en lång resa, men jag sov gott och hade gott om plats.

Skulle jag kunna boka Finnair igen? Ja, definitivt! Men då skulle jag vara mer förberedd och ha med mig mer mat.

Har du varit här? Vad tyckte du om resmålet?
Been there - gillade inte!
0
Inte sugen alls på att åka hit!
0
Jag vill åka hit!
0
Varit här och älskade det!
0
Läs kommentarer (4)
    • Jag tror det är en helt annan grej att åka till USA med Finnair, 3-5 timmar kortare flygresa och en rutt som inte förändrats med kort varsel. Så jag skulle inte tveka att boka Finnair till USA! Och om jag inte varit så långsam så hade jag kunnat kolla upp regnumret även på flyget till Singapore, men alla sajter verkar bara visa en vecka tillbaka tiden om man inte vill betala? Men du kanske vet hur jag får tag i det? :)

  • Håller med Daniel, bra genomgång! Jag har också kikat på Finnair till USA eftersom de ofta ligger lägre i pris än SAS och blir det Finnair så ska jag komma ihåg att packa en rejäl matsäck. :-)

    • Jag skulle inte tveka en sekund att åka till USA med Finnair! De flygen går väl dessutom via Arlanda, där det är betydligt mer service öppet än det var på Helsingfors flygplats. Skadar aldrig att ta med lite snask, alltid trevligt med lite chips till filmen :)

Lämna en kommentar - då blir jag glad!

Your email address will not be published.

© 2023 Rucksack reseblogg. All Rights Reserved.