Bloggportalen
Arrowtown – Resedagbok Nya Zeeland dag 3

• Dagbok från vår resa runt Nya Zeeland - Dag 3
Shotover River
Travelers' Map is loading...
If you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.

Te Anau -> Arrowtown -> Wanaka

Inte lika tidig uppgång som dagen innan, kändes nästan som sovmorgon att kliva upp vid klockan 7. Efter en lång dag igår sov vi alla väldigt hårt i natt. Begav oss mot centrum av Te Anau, där vi hade hittat ett frukostställe som fått bra betyg av många gäster. Var inte helt lätt att hitta, men efter tre varv runt byns minimala centrum såg vi tillslut skylten – Sandfly Cafe.

Frukost i Te Anau

Här hade vi hittat ett riktigt litet guldkorn, med en fullmatad disk med godbitar och en engagerad barista som gjorde perfekta flat whites. Dottern åt två mackor med stekt ägg, jag körde vidare på grönsaksfrittata med sallad och Anders lyckades beställa in ett torn av potatiskakor, bacon och pocherade ägg med ett tjockt lager hollandaisesås. Hann läsa dagens lokaltidning, som även den talade om årets dåliga sommar. El Niño slår verkligen hårt på Nya Zeeland i år.

Dagens biltur tog oss till Wanaka via Arrowtown. Vi hade inget planerat i förväg förutom boendet, så idag kunde vi stanna fritt efter vägen. Delar av vägen, i princip fram till Queenstown, var samma väg som vi körde på vägen till Milford Sound, men denna gång var klockan inte 7 på morgonen och vi hade en tid att passa. Så vi tog det lugnt i kurvorna.

Vägbild från Nya Zeeland

Då det är i princip bilfritt efter vägarna är det enkelt att stanna överallt och fotografera. Flera stopp för att beundra Lake Wakatipus turkosa vatten innan vi plötsligt såg en skylt om en historisk bro. Utan att veta vad vi skulle hitta, körde vi av och parkerade. En gammal bro, det måste ju vara bra, eller hur? Det visade sig att vi stannat vid Shotover River och en av de ”gamla” broarna från 1915. Bron i sig var inte mycket att hurra över, men utsikten över de vita sandbankarna i Shotover River var värda stoppet.

Vi tittade lite efter Shotover Jets, men de kör nog sina galna turer närmare Queenstown. I närheten av Shotover River ligger Arrowtown, en otroligt charmig liten stad som byggdes i och med den guldrush som startade i Arrow River runt 1862. Det var faktiskt så mycket guldfyndigheter i området att Shotover River att den till dags datum är den mest fyndrika guldfloden i världen. Till stor del var det invandrade kineser som fick slita i floden åt de västerländska guldletarna och byn har idag kvar ett välbevarat Chinese heritage center.

Shotover River

Vi käkade lunch på uteserveringen i solen på The New Orleans hotel, som drivit servering här de senaste 100 åren. Eva tog fried green beans med vitlök och ris, lillan åt en hamburgare och Anders tog en Dunshagger Sandwich som är två rostade vitlöksbröd med massa skivad fläskkarre och gravy.

Arrowtown

Efter lunch tog vi en promenad genom byn, Eva köpte en fulmugg med en kiwi till samlingen och vi åt glass. Köpte även med oss en stor förpackning med mörkröda lokala körsbär med innan vi fortsatte mot Wanaka. Husen här är väldigt välbevarade och det känns lite som ett levande Skansen.

På väg mot Wanaka

Det finns flera vägar att åka mellan Arrowtown och Wanaka, där den vackraste vägen är över Cardrona. Vackraste innebär i detta fall brantaste, men eftersom att det är sommar och varmt behöver vi inte oroa oss för att vägen är avstängd och oframkomlig. Vägen steg brant från Arrowtown i zickzack uppför berget och upp mot the Crown Range.

Utsikten över den gröna dalen nedanför var vidsträckt, det kändes som att vi såg hela vägen till Queenstown.

Vägbild från Nya Zeeland

Väl uppe på platån mötte oss lupinfält och små floder, gyllene ängar och mängder med får. Mitt i idyllen, bland rancher och ödemark, såg vi plötsligt något som fick oss att göra en u-sväng och vända tillbaka. På ett av alla boskapsstaket, hängde hundratals BH:ar i regnbågens alla färger. DD-kupor och A-kupor svajade i vinden. Det visade sig vara en installation för kampen mot bröstcancer, ett initiativ som verkligen är värt att lyfta fram.

På väg mot Wanaka

I Wanaka tog vi in på Hotell Wanaka som ligger väldigt centralt i stan. Hotellet visade sig vara ett gammalt motell som behållit i princip all inredning sedan 60-talet. Dock var det rent och fräscht och det fanns wifi och uteplats, så alla var nöjda. Vi genade över bakgården ner till den vackra strandpromenaden och kollade in området.

Wanaka

Stranden var fullt med badande och solande människor som njöt av det varma och sköna vädret på den steniga stranden och vägen var kantad med restauranger och barer. Vi slog oss ner på Alchemy och testade den lokala ölen från Wanaka Beerworks i solen innan vi åt middag på ett Asian Fusion ställe som hette Alivate. Vi fick plats på uteserveringen med utsikt över sjön och solnedgången, det gick alldeles utmärkt att sitta ute med en extra tröja. Eva åt en grymt fräsch teriyaki lax, Anders tog en monkfish/prawn thai curry och den unga damen åt fish’n’chips.

Lake Wanaka
Middag i Wanaka

Avslutade kvällen på altanen i solen med ett glas vin med utsikt över byns stora julgran. Nu är det jul igen…

Har du varit här? Vad tyckte du om resmålet?
Been there - gillade inte!
Inte sugen alls på att åka hit!
Jag vill åka hit!
Varit här och älskade det!
Läs kommentarer (0)

Lämna en kommentar - då blir jag glad!

Your email address will not be published.

© 2023 Rucksack reseblogg. All Rights Reserved.