Bloggportalen
Nu läser du artikeln
Queenstown – Resedagbok Nya Zeeland dag 1

• Dagbok från vår resa runt Nya Zeeland - Dag 1
Travelers' Map is loading...
If you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.

Queenstown

Jag har alltid älskat att se ut genom flygplansfönstret. Genom flygplansfönstret besöker du platser du kanske aldrig kommer att åka till och ser vyer som du aldrig kan se från marken. Inflygningen till Queenstown på Nya Zeelands sydö kommer med all säkerhet att hamna på toppen av min alldeles personliga topp-10-inflygningslista.

Queenstown - New Zealand

Resan började med en lugn och solig 3-timmars flygning från Melbourne. Inte ett moln på himlen över Tasmanska havet och eftersom att vi flög på Emirates biljetter med JetStar ingick både gratis filmunderhållning och enklare mat. Hela familjen slukades snabbt upp i Minioner och Mission Impossible, så när den Nya Zeeländska kusten sakta började framträda som en mörkblå skugga i horisonten, var jag först inte säker på att vi var framme. Men ju närmare vi kom land, desto säkrare blev jag. Sydöns sydvästra kust reste sig brant mot oss och snöklädda berg, turkosa sjöar och vattenfall bredde ut sig under oss. Vi kunde se allt från Milford Sounds fjord med båtar och klippor, till Lake Wakatipus klara och kalla vatten. Flyget tog en stor lov runt The Remarkables vita spetsiga bergstoppar och började sedan snabbt sjunka ner i en dal i Wakatipus östra kust. Queenstowns flygplats räknas till en av de svårare i världen, med de höga omgivande bergen och starka nedåtvindar. Lägg dessutom till att det ofta är dåligt väder i Queenstown, med regn och dimma, som ökar komplexiteten. Men ner kom vi, med bara några få skakningar.

Passkontrollen gick bra, även biological control som bestod av både en extra väskröntgen och en glad hund som med viftande svans luktade på oss. Vi hade noggrant kastat all vår mat och godis innan vi klev av planet, men det känns alltid lite osäkert om man råkat glömma en godis i någon ficka någonstans. NZ är om möjligt ännu mer skyddande om sin flora och fauna än vad Australien är, vilket är fullt förståeligt med tanke på deras erfarenheter av invasiva arter som genom historien har utrotat inhemska djur och växter.

Hos Avis hämtade vi ut vår silverfärgade Toyota Rav4 och begav oss mot hotellet. Vi hade bokat bilen ungefär 2 månader innan avfärd, vilket var i sista laget. Under högsäsong säljer alla hyrbilar slut i Queenstown, så det gick inte att välja och vraka bland bilmodeller. Vår oro var främst att vi hyrt en för liten bil, då vi ifjol i Australien inte fick plats med våra väskor i bagaget på vår hyrbil. Men Toyotan visade sig vara större än förväntat och hela familjen och bagage tryckte in oss i bilen och gav oss iväg mot hotellet. Då dottern är en bra bit över 130 centimeter nuförtiden, hade vi tagit med oss vår egen bilkudde från Sverige, kändes både fräschade och billigare än att hyra. Att köra på vänster sida satt i ryggmärgen efter våra Australien-bilturer och allt flöt på, även om jag som framsätespassagerare har som roll att konstant påminna om vänstertrafiken. Lugn trafik, sköna 18 grader och lite Spotify på bilradion – Äntligen på semester igen!!!

Queenstown - New Zealand

Hotellet DoubleTree by Hilton låg ett stenkast från flygplatsen, 15 minuters körning från centrala Queenstown. Vi valde det hotellet för att få en liten snabbare start inför morgondagens körning till Milford Sound, det kommer att bli en tillräckligt lång körning i alla fall! Mysigt hotell med utsikt över sjön och stort sovrum, pentry, bäddsoffa med fåtölj och TV och litet badrum. Vi dumpade packningen på rummet och begav oss mer eller mindre direkt ner till Queenstown centrum, där vi lyckades hitta ett hyfsat billigt parkeringshus. Här i centrum var det fullt med folk och bilar, gatumusikanter och affärer. Lillan hade glömt sin dagbok hemma, så vi shoppade en sockersöt dagbok och penna på Australiensiska Smiggle innan vi gick och käkade middag.

Hittade restaurangen Ivy & Lola, ett mysigt ställe nere vid vattnet med en fräsch meny och trevlig personal. Uteserveringen var full med folk, trots att det blåste kyliga vindar. Här verkar verkligen ingen bry sig om temperatur, här sitter man gärna ute och äter fullt påklädda och med filtar. Harrissakryddad lax med vällagade grönsaker serverades till mig och rosa Steak & Fries till resten av familjen. Väldigt god och vällagad middag, man kan inte annat än att bara mysa över att vara här!

Milford-Road

Ivy & Lola - Queenstown - New Zealand

Efter middagen promenerade vi runt lite i stan och kollade på souvenirmuggar (did I mention att vi samlar på ful-muggar?) och t-shirts. Vi hann även med att köpa lite huvudvärksmedicin till dottern på ett apotek, då hon kände att hon hade en släng av huvudvärk på gång. Kvällen var väldigt skön och solen gick sakta ner över Lake Wakatipus klara vatten. Vattnet är faktiskt så klart att vi kunde se stora laxar simma på flera meters djup. Kan inte vara så spännande att fiska när vattnet är så klart?

Queenstown - New Zealand

Vi handlade vi med oss frukt, frallor och yoghurt på en mataffär för att kunna göra frukost på rummet innan vi åker iväg, för imorgon blir det uppstigning i ottan. 5 timmars bilkörning till Milford Sound väntar, så nu säger vi God Natt!

Har du varit här? Vad tyckte du om resmålet?
Been there - gillade inte!
Inte sugen alls på att åka hit!
Jag vill åka hit!
Varit här och älskade det!
Läs kommentarer (0)

Lämna en kommentar - då blir jag glad!

Your email address will not be published.

© 2023 Rucksack reseblogg. All Rights Reserved.